+31 40 798 09 50
1 oktober 2020
Finetic · Nieuws

De Google For Jobs checklist

Google For Jobs is live! Ook in Nederland worden vacatures nu getoond in de zoekresultaten. Je kunt Google For Jobs vergelijken met Google Shopping, maar in plaats van kleding, electronica of andere zaken die je in het shopping netwerk tegenkomt, ‘winkel’ je nu voor een nieuwe baan.

Zo ziet het eruit:

googleforjobs.png

De Google For Jobs checklist

Is jouw organisatie regelmatig op zoek naar nieuwe medewerkers? Dan wil je natuurlijk zorgen dat ook jouw vacatures getoond worden in Google for Jobs. Je hebt namelijk meer kans om de juiste mensen te vinden, want volgens CareerBuilder begint maar liefst 73 procent van de werkzoekenden hun zoektocht naar een nieuwe baan op Google. In Engeland is Google For Jobs zelfs de tweede grootste vacaturesite op de markt (bron: Sistrix.com).

Aan de slag dus met het activeren van Google for Jobs. Zo pak je het aan:

Stappenplan Google for Jobs

1.       Vermeld de juiste informatie op de website
Om te worden geïndexeerd door Google moet er bepaalde informatie staan op een vacaturepagina. Deze informatie is verplicht:

Plaatsingsdatum: de dag vanaf wanneer de vacature actief is
Omschrijving: de volledige vacaturetekst
Organisatie: contactinformatie over de aanbieder van de vacature
Locatie: de plaats waar de vacature zich bevindt
Titel: de titel van de vacature

Google houdt van informatie, dus hoe meer hoe beter voor je kansen op een hoge positie. Dit zijn de aanbevolen informatievelden:

Salaris(range): wat de kandidaat gaat verdienen
Dienstverband: het contracttype, bijvoorbeeld fulltime
Vacature ID: uniek nummer voor iedere vacature
Einddatum: datum tot wanneer de vacature actief is

2.       Structured data toevoegen
Heb je de verplichte velden opgenomen op de vacaturepagina’s? Dan is de volgende stap om  structured data toe te voegen aan je websitecode, zodat de Google bots de juiste informatie oppikken van je site en deze doorzetten op Google for Jobs. Deze stap kun je het beste door de websitebouwer laten doen. Uitgebreide (technische) uitleg vind je hier.

3.       Check de code
Test vervolgens op de structured data werkt. Dit kun je doen via deze testing tool en door Google Search Console te checken. Je ziet hier in het rechtermenu het item ‘Vacatures’ staan. Als de aanbevolen velden niet allemaal zijn ingevuld dan staat er een waarschuwing, maar dat is geen probleem. Staan er fouten aangegeven? Dan moet je wel even terug naar de technische mensen. Let wel op, het kan even duren voordat de data zichtbaar is in Search Console.

4.       Optimaliseer functietitels en introductie
Houd de functietitels duidelijk en doe een korte zoekwoordenscan om zeker te zijn van de juiste benaming. Ook voor Google for Jobs is SEO een belangrijk onderdeel. En dan je intro… maak deze pakkend, to-the-point en actiegericht! In Google for Jobs worden namelijk alleen de eerste 10 tot 20 regels getoond dus met die tekst moet jij de lezer naar jouw website halen.

Tips voor een goede vacaturetekst

Je vacatures zijn nu nog beter vindbaar. Dat betekent niet automatisch dat het ook leidt tot meer sollicitaties. Zorg voor een goede vacaturetekst, waarmee je de lezer een compleet beeld geeft van de functie en werkomgeving. Tips voor de vacaturetekst:

  • Vermeld alle belangrijke arbeidsvoorwaarden
  • Vermeld het salaris, dit zorgt voor een hoger conversiepercentage en het is een van de rankingfactoren voor Google
  • Zorg voor een leesbare tekst en duidelijke solliciteer-knop
  • Vermijd buzzwoorden en sla niet door in termen als kantoortijger, verbinder, dynamisch, gepassioneerd en flexibel.
  • Benoem altijd de werksfeer

Is jouw organisatie klaar voor Google for Jobs?

Schakel ons in als je meer over dit onderwerp wilt weten of er direct mee aan de slag wilt gaan! Mail naar servicedesk@finetic.nl

← Take me back

Neem contact met ons op

Heb je vragen of wil je meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Finetic | Furkapas 8, 5624 MD Eindhoven | T. +31 40 798 09 50 | servicedesk@finetic.nl